Gottfield Wilhelm Leibniz
G.W.Leibniz (juga dikenali
sebagai von Leibniz) dilahirkan pada 1 Julai 1646 di Leipzig, Jerman. Beliau
merupakah tokoh teragung ketiga dari aliran Rationalisme di benua Eropah.
Bapanya seorang profesor dalam bidang falsafah. Leibniz belajar undang-undang
di University of Leibzig yang mana ketika itu beliau baru berusia 15 tahun.
Selain belajar undang-undang, beliau juga
turut mempelajari falsafah dan
seterusnya menghasilkan tesis De Principio Individui (Mengenal Prinsip
Individu) pada 1663. Pada 1666, pihak berkuasa universiti enggan
menganugerahkan ijazah kedoktoran kepada beliau kerana terlalu muda.
Bagaimanapun akhirnya beliau memperolehi ijazah kedoktoran dalam bidang
undang-undang daripada Universiti of Altdorf di Nuremburg.
Disamping terkenal sebagai
seorang ahli falsafah, Leibniz juga terkenal sebagai seorang ahli matematik dan
logik. Penciptaan kalkulus beliau telah menghasilkan Nova methodus Pro Maximus
et Minimus (Kaedah Baru untuk Terhebat dan Terlemah). Leibniz banyak menyentuh
perkara berkaitan matematik, logik, sains, sejarah, undang-undang dan teologi.
Aliran pemikiran beliau dipengaruhi oleh pemikiran Rene Descartes (1596 – 1650)
dan juga Galileo Galilei (1564 -1642).
Leibniz terkenal dikalangan
ahli falsafah kerana pelbagai falsafah yang dihasilkan termasuk teori mengenai
kebenaran, alam kemungkinan (dunia yang mengandungi satu ciri benda infiniti
yang dicipta oleh Tuhan), prinsip harmoni prakukuh (Tuhan menjadikan alam dalam
keadaannya yang sejajar dengan mental dan peristiwa fizikal dan berlaku secara
serentak), prinsip bukan penentang (sebarang usul yang didapati bertentangan
maka dianggap sebagai palsu).
Semasa hayatnya, beliau
pernah memgembara hingga ke Paris dan menjawat jawatan diplomat di sana. Ketika
di sanalah beliau berkesempatan bertemu dengan beberapa orang tokoh falsafah
antaranya Arnauld (1612-1694) dan Melebranche (1638-1715) dan daripada mereka
beliau mempelajari falsafah Descartes dengan lebih mendalam lagi.
Kemudian ketika beliau
mengembara ke Netherland, beliau tertarik pula dengan falsafah Spinoza
(1632-16770. Falsafah Leibniz agak meluas kerana beliau banyak mengkaji
falsafah terdahulu seperti Aristotle, Aquinas, Francis Bacon dan Thomas Hobbes.
Epistemologi Leibniz
Dalam epistemologi Leibniz
membuat perbezaan yang jelas antara dua jenis kebenaran.
Pertama: Kebenaran yang diterima
sebagai kebenaran yang kerja akal (reason) ia adalah kebenaran a
priori atau pengetahuan semulajadi (innate knowledge) yang
diperolehi sebelum berlakunya pengalaman.
Kedua: Kebenaran fakta (facts)
ialah kebenaran yang berhubung dengan kebenaran a posteriori iaitu ilmu yang
diperolehi selepas berlakunya pengalaman tetapi kebenaran yang diperolehi
melalui kerja-kerja akal logik atau kerja-kerja akal matematik.
Menurut Leibniz, kebenaran
kerja-kerja akal merupakan kebenaran-kebenaran yang kekal sebab kebenaran
demikian tidak dapat disangkal lagi. Misalnya garis sempadan kepada tiga
selalunya sama kepada kedua-dua sudut.
Sedangkan
kebenaran yang diperolehi melalui berlakunya pengalaman itu belum boleh lagi
dikatakan tetap sebab kebenaran tersebut hanya merupakan data empirikal yang
mampu dikhayalkan oleh deria. Oleh itu ia bukanlah kebenaran yang tepat. Malah Leibniz
menggelarkannya sebagai kebenaran yang bersifat kebetulan sahaja.
Contoh: sungguhpun salji itu putih ia
tidak mesti putih seperti yang dialami sebab ia juga boleh dikhayalkan sebagai
merah.
Ketetapan bagi kebenaran ini
hanya boleh berlaku dalam akal dan fikiran manusia sahaja. Walau bagaimanapun
bagi kedua-dua jenis kebenaran tersebut hanya satu ciri sahaja yang boleh
dikatakan sah iaitu ‘Kriteria Idea-idea Terkhusus dan Jelas Pengangan Rasionalists’
(Rationalists Criterion of Clear and Distant Ideas), iaitu satu kriteria
yang digunakan tidak hanya bergantung semata-mata kepada pancaindera dalam
menentukannya.
Leibniz berpendapat bahawa
setiap kebenaran di atas tadi ditentukan atau dikawal oleh prinsip khas. Kebenaran
akal (truth reason) dikawal oleh prinsip pertentangan (principle of
contradiction) dan kebenaran fakta (truth of facts) mesti sejajar
dengan prinsip hujah memadai (principle of sufficient reason).
Doktrin Monad dalam Metafizik
Monad beerti unit. Dalam
bahasa Greek ‘monad’ bermaksud unity atau oneness. Monad yang
dimaksudkan Leibniz ialah pusat kepada aktiviti roh (a center of psychic
activity) iaitu unit. Leibniz menghuraikan persoalan dari unit tenaga
kepada monad dengan menentukan sama ada satu tenaga satu zat substance
atau hanya satu sifat kepada zat tersebut.
Jasad ini terdiri daripada
beberapa tenaga. Oleh kerana di alam ini banyak perkara wujud maka sudah tentu
di alam ini juga banyak kuasa atau tenaga. Setiap datu dari tenaga itu adalah
zat yang tersendiri. Tenaga (force) itu sebenarnya tidak boleh dibahagi kerana
ia juga tidak berbentuk atau berjasad. Zat simple substance atau
force menurut Leibniz adalah perkara metafizik, atom yang berbentuk formal
atom.
Pendapat Leibniz berbeza dengan
Spinoza yang mengatakan bahawa semua perkara tidak boleh berdiri dengan
sendiri. Oleh kerana itu dalam alam ini hanya ada satu zat sahaja iaitu Tuhan.
Leibniz pula mengatakan bahawa setiap unit tenaga itu adalah satu zat
tersendiri.
Alam jasad terdiri daripada
beberapa unit yang tidak terbilang banyaknya. Ini bermakna monad tidak
terhitung jumlahnya di alam ini. Monad boleh difahami dengan melihat kepada
diri manusia itu sendiri yang mana sifatnya bukan benda dan tidak berkembang.
Secara analoginya, Leibniz memberikan pengertian monad sebagai satu tenaga
spiritual.
Monad tidak boleh diubah oleh
sebarang makhluk kerana monad tidak mempunyai ruang masuk (windowless) yang
membolehkan sesuatu itu memasuki atau keluar darinya. Oleh itu, monad ialah
satu unit yang tunggal yang tidak boleh dipecah-pecahkan lagi kepada beberapa
unit-unit lain. Walaubagaimanapun, monad tersebut mestilah mempunyai
kualiti-kualiti tertentu dan mempunyai perbezaan dengan monad lain. Ini kerana
di alam ini tidak ada satu benda pun yang boleh sama dalam semua bentuk. Jika
tidak berbeza dari segi luaran, maka ia akan berbeza dari segi dalaman.
Beberapa monad pula akan
membentuk hierarki iaitu sama ada hierarki itu ada yang tinggi dan ada yang
rendah bergantung kepada kejelasan dan perbezaan monad-monad tersebut. Badan
manusia terdiri beberapa monad dan setiap satu daripadanya adalah jiwa dan
sifatnya kekal abadi. Daripada monad-monad yang banyak itu terdapat satu sahaja
monad yang paling dominan iaitu dipanggil nyawa manusia. Monad dominan tersebut
yang akan mengawal segala pergerakan yang dilakukan oleh monad lain.
Contoh: apabila tangan digerakkan,
maka tujuan gerakkan tersebut ditentukan oleh monad yang dipanggil minda.
Tuhan adalah monad paling
tinggi sekali daripada monad-monad yang ada. Tuhan adalah monad yang paling
sempurna, paling asli dan monad bagi segala monad. Tuhan monad adalah
saling-abadi co-eternal. Beliau berpendapat bahawa Tuhan sahaja mencipta
monad-monad dan Tuhan sahaja yang boleh menghancurkan monad-monad ini. Jika
dibandingkan monad dengan atom, maka atom juga banyak bilangannya di alam ini.
Tetapi atom yang dimaksudkan itu bersifat benda manakala monad Leibniz pula
bersifat spiritual.
Minda menurut Leibniz
Leibniz membahagikan semua
objek atau benda yang wujud ini kepada dua jenis iaitu: bernyawa atau tidak
bernyawa. Benda-benda tersebut sama ada bernyawa atau tidak bernyawa mempunyai
roh atau minda atau benda itu sendiri adalah roh atau minda. Beliau juga
menyatakan bahawa tugas minda adalah berfikir. Berfikir adalah sifat semulajadi
yang ada pada minda kerana hanya manusia sahaja yang mempunyai minda yang boleh
memikirkan perkara-perkara yang sukar dan susah.
Leibniz menjelaskan benda
bernyawa mempunyai minda termasuk haiwan. Apakah haiwan juga mempunyai minda
yang mampu berfikir seperti manusia? Leibniz menjelaskan bahawa haiwan tidak
berkemampuan berfikir seperti manusia. Minda berfikir, dan apa yang difikirkan
antara lain ialah berfikir tentang hakikat yang benar. Apa yang penting ialah
minda berfikir mencari kebenaran dalam dirinya sendiri dan diluar dirinya.
Pancaindera juga memainkan
peranan yang penting dari aspek bekerjasama dengan minda. Pancaindera yang ada
pada tubuh manusia sabagai alat penghubung yang membawa maklumat sesuatu
perkara terus kepada minda.
Minda sebagai alat berfikir
dikategorikan oleh Leibniz sebagai sesuatu yang tidak binasa (immorality).
Minda mempunyai persamaan dengan roh dari segi ketidakbinasaannya. Ini adalah
kerana minda sesuatu yang halus. Hujah mengenai ketidakbinasaan minda ialah:
Pertama, pergerakan merupakan
perubahan-perubahan benda dalam ruang.
Kedua, sebab semua tindakan
jasad atau raga adalah gerak, setiap perkara yang bukan raga tidak ada dalam
ruang. Ini kerana untuk wujud dalam di dalam ruang adalah merupakan definisi
raga.
Ketiga, setiap perkara yang tidak
ada dalam ruang tidak boleh bergerak. Ini kerana gerak adalah perubahan ruang.
Keempat, setiap perkara yang tidak
boleh bergerak juga tidak boleh dihapus. Ini kerana penghapusan adalah gerak
dari bahagian-bahagian.
Kelima, semua benda yang tidak
boleh terhapus juga tidak boleh dibinasa. Ini kerana pembinasaan merupakan
penghapusan dalaman (batin).
Keenam, semua benda yang tidak
boleh dibinasakan tidak binasa (immortal). Ini kerana kematian adalah
kebinasaan kepada benda-benda hidup atau penghapusan bahannya.
Ketujuh, dari sini didapati bahawa
benda yang boleh bergerak sendiri nyata sendiri boleh menggerakkan dirinya
sendiri.
Kesimpulan bahawa didapati
minda manusia adalah abadi tidak boleh binasa (immortal). Minda menurut Leibniz
adalah benda yang abadi tidak binasa. Ia dianggap mempunyai idea secara tabie
(fitrah) dan mengandungi kebenaran yang pasti.
Karya Terkenal:
Individualism (1663)
Theodicy (1710)
Discourse on Metaphysisc (1690)
New System of Nature (1695)
New Essays on the Human
Understanding
(1714)
Monalogy (1714)
Principle of Nature and Grace (1714)
Rujukan
Ahmad Sunawari Long. 2008. Sejarah
Falsafah. Ed 2. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohammed Yusoff Hussain. 2002.
Pengenalan Kepada Sejarah Falsafah Barat Moden. Shah Alam: Karisma Publications
Sdn Bhd.
Amilin Lee
Mens Titanium Wedding Band - www.titanium-arts.com
ReplyDeleteMens TOTO BAND titanium engine block - FOUR FUTURE GATHERING BAND - FOUR FUTURE GATHERING graphite titanium babyliss pro BAND titanium band rings - TANYANING TOUCHLE titanium wok - 2020 ford edge titanium for sale FOREVER TOUCHLE TREE - TANYANING TREE.